Bestuur en vrijwilligers bereikte het droeve bericht van het overlijden van Richard Lijnsvelt. Hij kampte al enige tijd met gezondheidsproblemen, maar het bericht kwam voor de meesten van ons toch onverwacht. In oktober nog was hij aanwezig op de Vrijwilligersavond en heeft hij afscheid genomen van iedereen met wie hij de laatste jaren heeft samengewerkt.

Meer dan 20 jaar heeft Richard zich als directeur ingezet voor de Westerkerk. Graag vertelde hij over de begintijd, hoe hij de sleutel ontving van burgemeester Steven de Vreeze en een klein startbedrag. Zijn opdracht: een top honderd- monument van grote omvang overeind houden en toegankelijk maken voor het publiek.

Richard heeft zich daarna bezig gehouden met het werven van fondsen voor restauraties. Met succes, want het gebouw zelf verkeert op dit moment in prima staat. Het laatste dakvlak wordt nu van nieuwe leien voorzien en daarmee is een jarenlang groot onderhoudsplan afgerond.

Onder zijn leiding is ook het interieur aangepakt: de zerkenvloer van het hoogkoor is prachtig gerestaureerd, evenals de beroemde orgelkas. En als voorzitter van de orgelcommissie heeft hij een begin gemaakt met het laten bouwen van een nieuw, spelend orgel in de oude kas.

Maar niet alles ging van een leien dakje; de verbouwing en exploitatie van de naast de kerk gelegen Costerije heeft hem veel hoofdbrekens gekost. Maar Richard bleef altijd vasthoudend werken aan het bereiken van iets dat hij zich tot doel had gesteld. En ook voor de Costerije is er nu een bestemming.

De afgelopen decennia is Richard Lijnsvelt het gezicht van de Westerkerk geweest. Hij was de spil waarom alles draaide. Hij was daar altijd te vinden. Hij heeft de contacten opgebouwd in de gemeente, de provincie en de Rijksdienst, die zo belangrijk zijn voor een gebouw als de Westerkerk. Hij heeft een groep vrijwilligers om zich verzameld en hart gegeven voor de kerk en alles wat daar moet gebeuren. Hij heeft de Westerkerk gemaakt tot wat die nu is: een voor publiek toegankelijk cultuurcentrum met daarin de schatten uit het eeuwenlange verleden. Voor de Westerkerk is nu een periode van enkele decennia afgesloten die geboekstaafd zullen gaan worden als ‘de jaren van Richard Lijnsvelt’.

Het bestuur van de Westerkerk Enkhuizen

• Ernst van der Kleij schreef:

Geheel mee eens, Richard heeft gezorgd voor de verbinding en daarmee de Westerkerk een grote dienst bewezen

• Ben de Croock schreef:

Richard heeft zijn ziel gelegd in de Wester. De actie met de leitjes was origineel en geweldig. Honderden namen vormen nu het dak! Hoewel het “neporgel” het geweldig heeft gedaan, ziet de toekomst er goed uit!
    Dank, Richard

• Jan Sietses Dzn schreef:

LS.
    Dankbaar voor wat Richard voor de stichting Westerkerk heeft betekend.
    Mijn condoleance voor zijn familie en een ieder die Richard hebben gekend.
    Hij ruste in vrede.
    Jan Sietses Dzn

• Hans Jorissen schreef:

Richard liet zijn volvo bij mij repareren. Het meest wat opviel was zijn betrokkenheid en interesse voor z’n auto/klus waardoor ik met navenante precisie de klus klaarde naast zijn algemene interesse! Ik voelde me vereerd dat ik aan z’n auto mocht werken. Zo iemand mis je!

• Schreuder Chr. schreef:

Het is verdrietig dat we nu pas weten dat Richard is overleden eind vorig jaar.
    Bijzonder mens met hart en intenties op de goede plek.
    Directie Hollandboyschour